ODPOWIEDZIALNOŚĆ SPRZEDAWCY ZA ZGODNOŚĆ TOWARU Z UMOWĄ
(dotyczy umów zawartych od 1.01.2023 r.)
- Sprzedawca ma obowiązek dostarczenia towaru zgodnego z umową.
- Sprzedawca ponosi przewidzianą przez prawo odpowiedzialność za zgodność świadczenia z umową. W szczególności Sprzedawca ponosi wobec Konsumenta odpowiedzialność za brak zgodności towaru z umową na podstawie i na zasadach określonych w Rozdziale 5a Ustawy o prawach konsumenta (art. 43a i nast. Ustawy o prawach konsumenta).
- Na warunkach określonych w Ustawie o prawach konsumenta Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności towaru z umową istniejący w chwili jego dostarczenia i ujawniony w ciągu 2 lat od tej chwili, chyba że termin przydatności towaru do użycia, określony przez Sprzedawcę, jego poprzedników prawnych lub osoby działające w ich imieniu, jest dłuższy.
Uprawnienia w przypadku niezgodności towaru z umową
Jeżeli towar jest niezgodny z umową, Konsument może na warunkach określonych w ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta:
- Zażądać naprawy lub wymiany towaru.
Koszty naprawy lub wymiany towaru niezgodnego z umową ponosi Sprzedawca.
Konsument udostępnia Sprzedawcy towar podlegający naprawie lub wymianie. Sprzedawca odbiera od Konsumenta towar na swój koszt. Jeżeli towar został zamontowany przed ujawnieniem się braku zgodności Towaru z umową, Sprzedawca demontuje Towar oraz montuje go ponownie po dokonaniu naprawy lub wymiany albo zleca wykonanie tych czynności na swój koszt.
Sprzedawca może dokonać wymiany, gdy Konsument żąda naprawy, lub Sprzedawca może dokonać naprawy, gdy Konsument żąda wymiany, jeżeli doprowadzenie do zgodności towaru z umową w sposób wybrany przez Konsumenta jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów dla Sprzedawcy. Sprzedawca może odmówić doprowadzenia towaru do zgodności z umową, jeżeli zarówno naprawa jak i wymiana są niemożliwe lub wymagałyby nadmiernych kosztów dla Sprzedawcy.
- Złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy w przypadku, gdy:
- Sprzedawca odmówił doprowadzenia towaru do zgodności z umową ze względu na to, że naprawa i wymiana są niemożliwe lub wymagałyby nadmiernych kosztów;
- Sprzedawca nie doprowadził towaru do zgodności z umową w sposób wymagany w ustawie o prawach konsumenta;
- brak zgodności towaru z umową występuje nadal, mimo że Sprzedawca próbował doprowadzić towar do zgodności z umową;
- brak zgodności towaru z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy bez uprzedniego skorzystania z żądania naprawy lub wymiany;
- z oświadczenia Sprzedawcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie doprowadzi on towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla Konsumenta.
Konsument nie może jednak odstąpić od umowy z powodu braku zgodności towaru z umową, jeżeli ten brak jest nieistotny. Obowiązujące przepisy wprowadzają jednak domniemanie, iż brak zgodności towaru z umową jest istotny.
Dodatkowe informacje: Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności towaru z umową na powyższych zasadach także wobec Przedsiębiorcy - Konsumenta (czyli osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie ma ona dla niej charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej).
REKLAMACJE DOTYCZĄCE TOWARÓW
Reklamację dotyczącą Towaru można złożyć na przykład drogą elektroniczną na adres poczty elektronicznej: sklep@meblewypoczynkowe.pl lub drogą pocztową na adres Sprzedawcy: Fabryka Mebli TOM-POL Tomasz Wróbel sp.k., ul. Szpot 1A, 63-645 Opatów.
Zalecane jest zawarcie w reklamacji poniższych informacji:
- imienia i nazwiska,
- numeru zamówienia (w miarę możliwości),
- wskazania Towaru oraz rodzaju i opisu jego niezgodności z Umową sprzedaży,
- wskazania uprawnienia, z którego Konsument chce skorzystać (naprawa, wymiana, obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy),
- danych kontaktowych (adres korespondencyjny, adres e-mail lub numer telefonu).
Powyższe zalecenia mają jedynie na celu usprawnienie procesu reklamacji.
Reklamację można złożyć z wykorzystaniem wzoru formularza reklamacyjnego, który jest dostępny na stronie Sklepu. Nie jest to jednak obowiązkowe.
Sprzedawca udzieli odpowiedzi na reklamację w terminie 14 dni od jej otrzymania.
Zgodnie z Ustawą o prawach konsumenta Konsument udostępnia Sprzedawcy Towar niezgodny z Umową sprzedaży podlegający naprawie lub wymianie, a Sprzedawca odbiera go od Konsumenta na swój koszt. W razie odstąpienia od Umowy sprzedaży w związku z niezgodnością Towaru z Umową sprzedaży, Konsument niezwłocznie zwraca Towar Sprzedawcy na koszt Sprzedawcy.
REKLAMACJE DOTYCZĄCE USŁUG ŚWIADCZONYCH DROGĄ ELEKTRONICZNĄ
- Sprzedawca ponosi przewidzianą przez prawo odpowiedzialność za zgodność świadczenia z umową.
- Klient ma prawo złożyć reklamację dotyczącą usług świadczonych drogą elektroniczną za pośrednictwem Sklepu. Reklamacje można składać na przykład elektronicznie na adres e-mail: sklep@meblewypoczynkowe.pl albo listownie na adres: Fabryka Mebli TOM-POL Tomasz Wróbel sp.k., ul. Szpot 1A, 63-645 Opatów.
- Zalecane jest, aby reklamacja zawierała następujące informacje:
- wskazanie usługi, której dotyczy;
- rodzaj i czas wystąpienia nieprawidłowości;
- żądanie Klienta;
- dane kontaktowe Klienta (adres e-mail albo adres korespondencyjny).
Powyższe zalecenia mają jedynie na celu usprawnienie procesu reklamacji.
- Sprzedawca udzieli odpowiedzi na reklamację niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od jej otrzymania.
POZASĄDOWE SPOSOBY ROZPATRYWANIA REKLAMACJI ORAZ DOCHODZENIA ROSZCZEŃ
- Konsument ma możliwość skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń. Korzystanie z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń jest dobrowolne.
- Konsument może między innymi:
- złożyć do wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązania sporu,
- zwrócić się z wnioskiem o rozstrzygnięcie sporu przez stały sąd polubowny przy wojewódzkim inspektoracie Inspekcji Handlowej.
- Konsument może także skorzystać z bezpłatnej pomocy powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów lub organizacji społecznej, do której zadań statutowych należy ochrona konsumentów.
- Informacje dotyczące pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń przez Konsumentów są dostępne na stronie internetowej pod adresem: https://polubowne.uokik.gov.pl/
- Pod adresem: https://ec.europa.eu/consumers/odr/ znajduje się platforma internetowego systemu rozstrzygania sporów pomiędzy konsumentami i przedsiębiorcami na szczeblu unijnym (platforma ODR).
Platforma ODR nie przyjmuje nowych skarg od 20 marca 2025 roku i zostanie zamknięta 20 lipca 2025 roku.