ODPOWIEDZIALNOŚĆ SPRZEDAWCY ZA ZGODNOŚĆ TOWARU Z UMOWĄ
-
Sprzedawca ma obowiązek dostarczyć towar zgodny z umową.
-
W zakresie Umów sprzedaży zawartych od dnia 1.01.2023 r. Sprzedawca ponosi wobec Konsumenta odpowiedzialność za brak zgodności towaru z umową na podstawie i na zasadach określonych w Rozdziale 5a ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (art. 43a i nast. ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta).
-
Na warunkach określonych w ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności towaru z umową istniejący w chwili jego dostarczenia i ujawniony w ciągu 2 lat od tej chwili (chyba że termin przydatności towaru do użycia, określony przez Sprzedawcę, jego poprzedników prawnych lub osoby działające w jego imieniu, jest dłuższy).
Uprawnienia w przypadku niezgodności towaru z umową
Jeżeli towar jest niezgodny z umową, Konsument zgodnie z ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta może:
-
Zażądać naprawy lub wymiany towaru.
Koszty naprawy lub wymiany towaru niezgodnego z umową ponosi Sprzedawca.
Sprzedawca może dokonać wymiany, gdy Konsument żąda naprawy, lub Sprzedawca może dokonać naprawy, gdy Konsument żąda wymiany, jeżeli doprowadzenie do zgodności towaru z umową w sposób wybrany przez Konsumenta jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów dla Sprzedawcy. Sprzedawca może odmówić doprowadzenia towaru do zgodności z umową, jeżeli zarówno naprawa jak i wymiana są niemożliwe lub wymagałyby nadmiernych kosztów dla Sprzedawcy.
-
Złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy w przypadku, gdy:
a) Sprzedawca odmówił doprowadzenia towaru do zgodności z umową ze względu na to, że naprawa i wymiana są niemożliwe lub wymagałyby nadmiernych kosztów;
b) Sprzedawca nie doprowadził towaru do zgodności z umową w sposób wymagany w ustawie o prawach konsumenta;
c) brak zgodności towaru z umową występuje nadal, mimo że Sprzedawca próbował doprowadzić towar do zgodności z umową;
d) brak zgodności towaru z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy bez uprzedniego skorzystania z prawa do naprawy lub wymiany;
e) z oświadczenia Sprzedawcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie doprowadzi on towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla Konsumenta.
Konsument nie może jednak odstąpić od umowy z powodu braku zgodności towaru z umową, jeżeli ten brak jest nieistotny. Obowiązujące przepisy wprowadzają jednak domniemanie, iż brak zgodności towaru z umową jest istotny.
Dodatkowe informacje: Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności towaru z umową na powyższych zasadach także wobec Przedsiębiorcy - Konsumenta (czyli osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie ma ona dla niej charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej).
REKLAMACJE DOTYCZĄCE TOWARÓW
-
Reklamacje dotyczące towarów można złożyć w dowolny sposób, na przykład drogą elektroniczną na adres poczty elektronicznej: sklep@meblewypoczynkowe.pl lub drogą pocztową na adres Sprzedawcy: Fabryka Mebli TOM-POL Tomasz Wróbel sp.k., ul. Szpot 1A, 63-645 Opatów.
-
Zalecane jest zawarcie w reklamacji poniższych informacji:
a) imienia i nazwiska,
b) numeru zamówienia (w miarę możliwości),
c) wskazania towaru oraz rodzaju i opisu jego niezgodności z umową,
d) wskazania uprawnienia, z którego Konsument chce skorzystać (naprawa, wymiana, obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy),
e) danych kontaktowych (adresu korespondencyjnego, adresu e-mail lub numeru telefonu).
Powyższe zalecenia mają jedynie na celu usprawnienie procesu reklamacji.
-
Reklamację można złożyć z wykorzystaniem wzoru formularza reklamacyjnego, który jest dostępny na stronie Sklepu. Nie jest to jednak obowiązkowe.
-
Sprzedawca udzieli odpowiedzi na reklamację w terminie 14 dni od jej otrzymania.
-
Konsument udostępnia Sprzedawcy towar niezgodny z umową podlegający naprawie lub wymianie, a Sprzedawca odbiera go od Konsumenta na swój koszt. Natomiast w razie odstąpienia od umowy w związku z niezgodnością towaru z umową, Konsument niezwłocznie zwraca towar Sprzedawcy na koszt Sprzedawcy.
REKLAMACJE DOTYCZĄCE USŁUG ELEKTRONICZNYCH
-
Sprzedawca ponosi przewidzianą przez prawo odpowiedzialność za zgodność świadczenia z umową.
-
Klient ma prawo złożyć reklamację dotyczącą usług elektronicznych dostępnych za pośrednictwem Sklepu. Reklamacje można składać na przykład elektronicznie na adres e-mail: sklep@meblewypoczynkowe.pl albo listownie na adres: Fabryka Mebli TOM-POL Tomasz Wróbel sp.k., ul. Szpot 1A, 63-645 Opatów.
-
Zalecane jest, aby reklamacja zawierała następujące informacje:
-
-
wskazanie Usługi, której dotyczy;
-
rodzaj i czas wystąpienia nieprawidłowości;
-
żądanie Klienta;
-
dane kontaktowe Klienta (adres e-mail albo adres korespondencyjny).
-
Powyższe zalecenia mają jedynie na celu usprawnienie procesu reklamacji.
-
Sprzedawca udzieli odpowiedzi na reklamację niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od jej otrzymania.
-
POZASĄDOWE SPOSOBY ROZPATRYWANIA REKLAMACJI ORAZ DOCHODZENIA ROSZCZEŃ
-
Konsument może na przykład złożyć do wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich lub zwrócić się z wnioskiem o rozstrzygnięcie sprawy przez stały sąd polubowny przy Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej.
-
Konsument ma również możliwość złożenia skargi za pośrednictwem platformy internetowego rozwiązywania sporów ODR, dostępnej pod adresem: www.ec.europa.eu/consumers/odr/
-
Konsument może także skorzystać z bezpłatnej pomocy powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów lub organizacji społecznej, do której zadań statutowych należy ochrona konsumentów.
-
Informacje dotyczące pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji oraz dochodzenia roszczeń przez konsumentów są dostępne na stronie internetowej pod adresem: www.uokik.gov.pl/pozasadowe_rozwiazywanie_sporow_konsumenckich.php
-